نماز
نماز

نماز

ز

نماز عاملی در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است

امروزه در جامعه با تهاجم فرهنگی روبرو هستیم که کانون خانواده و... را مورد آسیب قرار می‌دهد باید به این پرسش پاسخ داد که تا چه اندازه از معنویت در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی بهره‌ برده‌ایم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین پایگاهی که می‌توان در بحث نماز به آن اشاره کرد مسجد است و باید گفت به دلیل وجود چه آسیب‌هایی جوان جذب آن نمی‌شود و بر همین اساس، متولیان امر تعلیم و تربیت، بایستی مشخص کنند که چه چالش‌ها و آسیب‌هایی بر سر راهشان وجود دارد.  

همچنین جعفر شرف‌الدین شیرازی، رییس پژوهشکده تربیت مجازی تربیت اسلامی بنیان در خراسان‌رضوی در ادامه این نشست با بیان اینکه مقام معظم رهبری این مطالبه را داشتند که در ترویج و توسعه کمی و کیفی فرهنگ نماز به طور جدی در جامعه بایستی ورود پیدا کرد، اظهار کرد: این موضوع باعث شد پژوهشکده تربیت مجازی تربیت اسلامی بنیان با سابقه 5 ساله خود در خراسان‌رضوی و ظرفیت نخبگان حوزه و دانشگاه‌ها و نیز تشکل‌های مردم نهاد با رویکرد آموزشی، پژوهشی، گفتمان‌سازی و نیز همایشی به این مسئله ورود پیدا کند و در همین راستا از ظرفیت عظیم استانی نیز بهره‎مند شود.

شیرازی تصریح کرد: اعتقاد داریم که در سطح کشور حرکتی با این انسجام، جمعیت و وحدت رویه تا به امروز شاهد نبودیم و بر همین اساس در شورای سیاست‌گذاری نسبتا قوی ما، کمیته عملی، فرهنگی و پشتیبانی اجرایی حضور دارند و مکاتباتی با وزرایی که که در جامعه هدف ما هستند نیز انجام شده تا دانشگاه‌ها، مدارس، بازار و... ، درگیر این موضوع شوند البته ارتباط با بیتوت مراجع قم بخشی از فعالیت‌هایی بود که برای برپایی این همایش درنظر گرفته شد.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رجایی، دبیر همایش ملی نماز در فرهنگ رضوی، طی سخنانی با بیان اینکه چه قدر توانستیم در موضوع نماز ثابت قدم باشیم و آن را به کودکانمان آموزش دهیم، افزود: پرچم ایمان و اسلام نماز است، همان‌طور که امام رضا(ع) در این خصوص می‌فرمایند: بالاترین واجبات بعد از شناخت خداوند متعال، نماز است.

در ادامه، دکتر محمدعلی خلیل‌زاده دبیر کمیته علمی همایش ملی نماز در فرهنگ رضوی، و نیز رییس دانشگاه امام‌رضا(ع) با بیان اینکه تا به امروز، 140 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده‌است، تصریح کرد: در این بین، 115 نفر برای حضور در این همایش اهتمام ورزیدند که از این تعداد، 53درصد آقایان و 47درصد خانم‌ها بودند. 

وی اضافه کرد: توزیع مقالات از اقشار مختلف بود و در این بین، 71درصد از مجموع مقالات رسیده از سوی قشر دانشگاهی است.

خلیل‌زاده اضافه کرد: در این میان از هر نهاد، موسسه‌ای که در برگزاری این همایش مشارکت کرده‌اند، تقاضا داریم نماینده‌ای برای کمیته علمی مربوطه اعلام نمایند و خود ارزیاب بوده و بررسی کند که در موضوع نماز چه کرده‌اند و چه اقداماتی نیز در حال پیگیری است.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی، دکتر حسن نصیری‌جامی، رییس پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد، طی سخنانی تصریح کرد: از جمله کلیدواژه‌هایی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه‌ای دارند، نماز است و دانشگاه فرهنگیان از جمله دانشگاه‌هایی بود که به طور مشخص بیش‌ترین استفاده را از کلام مقام معظم رهبری می‌برد.

وی عنوان کرد: برگزاری این همایش در محل دانشگاه فرهنگیان رسالت ما است چرا که مخاطبان ما دانشجویانی هستند که به روستاها و اقصی نقاط کشور خواهند رفت و بنابراین، صدای فرهنگ رضوی در اینجا نهادینه‌‌تر خواهد شد و به کارنامه درخشان این دانشگاه برگزاری این همایش افزوده خواهدشد.

هم‌چنین دکتر سیدحسین مجتبوی، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌رضوی و دبیر همایش ملی نماز در فرهنگ رضوی نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: امروزه از مسائل مهم موجود در جامعه، مسئله پررنگ معنویت و تشویق جوانان به‌سوی معنویات است، آن هم در شهر مشهد که باید نسبت به دیگر مناطق کشور، پیشتاز باشیم.

وی عنوان کرد: بر همین اساس باید در جهت توسعه فرهنگ رضوی گام‌های بزرگی برداریم و علاوه بر ابعاد معنوی، دینی، فرهنگی به بعد اجتماعی مسئله نماز هم توجه کنیم و به تشویق نسل جوان بپردازیم.

مجتبوی گفت: در این میان، می‌توانیم با بهره‌گیری از خرد جمعی و نیز با کمک همه نهادها این حرکت بنیادی به یک حرکت اساسی تبدیل شود که حداقل در 5 سال آینده به کف اولیه‌ای که برای پرداختن به موضوع نماز در نظر گرفته شده برسیم.

در ادامه، محسن بنی‌هاشمی، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی با بیان این مطلب که اگر بخواهیم برنامه‌ای 5 ساله‌ای تنظیم کنیم باید به خروجی آن توجه شود، گفت: این برنامه باید دارای اهداف و کمیت‌ها و نیز دربرداشتن کیفیت مناسب باشد و در این میان باید بستر مناسب اجرای مطلوب یک برنامه را نیز بشناسیم. 

بنی‌هاشمی تصریح کرد: در مقابله با تهاجم فرهنگی یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین مسائل نماز است که می‌توان به ترویج و نهادینه‌کردن آن اهتمام ورزید و این بستر باید در مشهد به دلیل وجود مسئله فرهنگ رضوی فراهم شود.

وی با بیان اینکه آیا مشهد تنها حرم مطهر رضوی است و یا اینکه مشهد به طور جامع می‌تواند حرم باشد، تصریح کرد: شهر مشهد خود حرم است، مردم برای زیارت به حرم مطهر می‌روند، اما در دیگر نقاط شهر نیز باید مسائل معنوی وجود داشته باشد، بر همین اساس، مساجد بهترین نقاط معنوی و پایگاه‌ها هستند و باید برای بستر چنین حرکتی، مساجد درنظر گرفته شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.