نماز
نماز

نماز

ز

نماز قضا پدر مادر

نماز قضایی پدر مادر


مسأله اگر پدر به جهت عذری نماز یا روزه‎اش را به جا نیاورده باشد، بعد از فوت او بر پسر بزرگتر واجب است قضا نماید، یا برای انجام آن اجیر بگیرد، هر چند پدر نتوانسته قضا کند، و بنابر احتیاط اگر از روی نافرمانی هم ترک کرده باشد، پسر بزرگ‎تر باید آن را قضا نماید، یا برای او اجیر بگیرد.


در مورد مادر نیز احتیاط واجب رعایت این حکم است، بلکه در صورتی که وصیت نکرده باشند، و پسر هم نداشته باشند، احتیاط واجب این است که اکبر ذکور از اولیاء میت نماز و روزه او را قضا کند، و با نبود ذکور اناث از آنها انجام دهند.


مسأله 1400. اگر پسر بزرگ‎تر شک دارد که پدر و مادرش نماز و روزه قضا داشته‎اند یا نه، چیزی بر او واجب نیست.


مسأله 1401. اگر پسر بزرگ‎تر بداند که پدر و مادرش نماز قضا داشته‎اند، و شک کند که به جا آورده‎اند یا نه، بنابر احتیاط واجب باید قضا نماید. 

 


مسأله 1402. اگر معلوم نباشد که پسر بزرگ‎تر کدام است، قضای نماز و روزه پدر و مادر بر هیچ کدام از پسرها واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که نماز و روزه آنان را بین خودشان قسمت کنند، یا برای انجام آن قرعه بزنند.


مسأله 1403. اگر میت وصیت کرده باشد که برای نماز و روزه او اجیر بگیرند، بعد از آن که اجیر، نماز و روزه او را بطور صحیح به جا آورد، بر پسر بزرگ‎تر چیزی واجب نیست.


مسأله 1404. اگر پسر بزرگ‎تر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند، باید به تکلیف خود عمل کند، مثلاً قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را باید بلند بخواند.


مسأله 1405. کسی که خودش نماز و روزه قضا دارد، اگر نماز و روزه پدر و مادر هم بر او واجب شود، هر کدام را اول به جا آورد صحیح است.


مسأله 1406. اگر پسر بزرگ‎تر موقع مرگ پدر یا مادر نابالغ یا دیوانه باشد، وقتی که بالغ شد یا عاقل گردید، باید نماز و روزه پدر و مادر را قضا نماید، و چنان چه پیش از بالغ شدن یا عاقل شدن بمیرد، بنابر احتیاط مستحب بر پسر دوم است، و مراعات این احتیاط سزاوار است.


مسأله 1407. اگر پسر بزرگ‎تر پیش از آن که نماز و روزه پدر یا مادر را قضا کند بمیرد، چنان چه بین مرگ پدر یا مادر ومرگ او به قدری طول‌کشیده‌که می‎توانسته قضای نماز وروزه آنها را به‌جا آورد، بر پسردوم چیزی واجب نیست، واگر این مقدار طول نکشیده، قضای آنها بنابر احتیاط مستحب بر پسر دوم است، و مراعات این احتیاط سزاوار است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.