نماز
نماز

نماز

ز

احادیثی در باره قرائت در نماز

)

عن سلیمان ، عن ابى عبدالله - علیه السلام - فى قول الله :
ولا تجهر بصلاتک الایة قال : الجهر بها رفع الصوت ، و المخافتة ما لم تسمع اذناک و بین ذلک قدر ما تسمع اذنیک 
امام صادق (ع ) درباره قول خداوند ((ولاتجهر بصلاتک )) فرمود: ((جهر)) یعنى بلند کردن صدا، و ((مخافتة )) یعنى گوش تو صدا را نشنود، و میان این دو، چیزى است که گوش هایت آن را مى شنود.(بحارالانوار، ج 85، ص 73).  

 1731 - نحوه قرائت نماز ظهر و عصر
قال الرضا - علیه السلام -
اسمع القراءة و التسبیح اذنیک فیما لا تجهر فیه من الصلوات بالقراءة و هى الظهر و العصر، و ارفع فوق ذلک فیما تجهر فیه بالقراءة 
در نمازهایى که با صداى آهسته خوانده مى شود، مثل ظهر و عصر، صداى خواندن ، حمد و تسبیح را به گوش خود برسان و در نمازهایى که با صداى بلند خوانده مى وشد، بلندتر از آن بخوان . (بحارالانوار، ج 85، ص 76).

 1732 - کراهت دو سوره در نماز
قال الباقر - علیه السلام -
انما یکره ان یجمع بین السورتین فى الفریضة فاءما فى النافلة فلاباءس 
کراهت دارد در نماز واجب (پس از حمد) دو سوره خوانده شود، ولى در نافله ها اشکال ندارد. (بحارالانوار، ج 85، (ص ) 53).

 1733 - آداب قرائت در نمازها
عن رجاء بن ابى الضحاک ان الرضا - علیه السلام -
فى طریق خراسان کان یجهر بالقراءة فى المغرب و العشاء الاخرة و صلاة اللیل و الشفع و الوتر، و یخفى القراءة فى الظهر و العصر، و کان یجهر ببسم الله الرحمن الرحیم فى جمیع صلواته باللیل و النهار 
رجاء بن ابى ضحاک گوید: امام رضا (ع ) در راه خراسان ، نماز مغرب ، و عشا و نماز شب و شفع و وتر را بلند مى خواند و نماز ظهر و عصر را آهسته ، امام بسم الله الرحمن الرحیم را در همه نمازهاى روز وشب ، بلند مى خواند. (بحارالانوار، ج 85، ص 79).

 1734 - شروع قرائت با تعویذ و بسم الله
عن حنان بن سدیر قال :
صلیت خلف ابى عبدالله - علیه السلام - فتعوذ باجهار ثم جهر ببسم الله الرحمن الرحیم 
حنان بن سدیر گوید: به امامت صادق (ع ) نماز مى خواندم که آن حضرت ((اعوذبالله من الشیطان الرجیم )) را و سپس((بسم الله الرحمن الرحیم )) را بلند مى خواند. (بحارالانوار، ج 85، ص 79).

 1735 - ذکر در رکعت سوم و چهارم
عن رجاء بن ابى الضحاک انه صحب الرضا - علیه السلام -
من المدینة الى مرو فقال : کان یسبح فى الاخر اوین یقول : سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اکبر ثلاث مرات ثم یرکع 
رجاء ابن ابى ضحاک گوید: از مدینه تا مرو در خدمت امام رضا بودم و امام در دو رکعت آخر نماز سه بار مى گفت :سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله و الله اکبر و سپس ‍ به رکوع مى رفت . (بحارالانوار، ج 85، ص 88).

  قرائت سوره هاى قرآن در نماز:

 1736 - سوره هاى ابراهیم و حجر
عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء سورة ابراهیم و الحجر فى رکعتین جمیعا فى کل جمعة لم یصبه فقر ابدا ولاجنون ولابلوى 
هرکس سوره ابراهیم و حجر را در رکعت اول و دوم نماز در هر هفته یک بار بخواند هیچگاه تنگدستى و دیوانگى و بلاهاى دیگر بدو نرسد (سوره ابراهیم رادر رکعت اول ، و حجر را در رکعت دوم باید بخواند). (ثواب الاعمل ، ص 239).

 1737 - سوره دخان
عن ابى حمزة قال : قال ابوجعفر - علیه السلام -
من قراء سورة الدخان فى فرائضه و نوافله بعثه الله من الامنین یوم القیمة و اظله تحت عرشه ، وحاسبه حسابا یسیرا، و اعطاه کتابه بیمینه 
هرکس سوره دخان را در نمازهاى واجب واجب و نافله هاى خود بخواند خداوند او را روز قیامت در زمره ایمنان برانگیزد و در سایه عرش خود جاى دهد و حسابش راآسان کشد و نامه عملش را به دست راستش دهد. (ثواب الاعمل ، ص 256).

 1738 - سوره ((ق ))
عن ابى جعفر - علیه السلام - قال :
من ادمن فى فرائضه و نوافله قراءة سوره ((ق )) وسع الله علیه (فى ) رزقه و اعطاه کتابه بیمینه ، و حاسبه حسابا یسیرا 
از ابوحمزه ثمالى روایت شده است که امام باقر - علیه السلام - فرمود: هرکس به خواندن سوره ((ق )) در نمازهاى واجب و مستحب خویش مداومت کند، خداوند روزى او را فراخ گرداند، و نامه عملش را به دست راستش (که علامت نجات است ) بدهد و حساب از او آسان کشد. (ثواب الاعمال ،ص 260).

 1739 - سوره الرحمن
عن ابى بصیر عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
لاتدعوا قراءة سورة الرحمن و القیام بها فانها لاتقر فى قلوب المنافقین و یاءتى بها ربى یوم القیامة فى صورة ادمى فى احسن صورة و اطیب ریح حتى یقف من الله موقفا لایکون احد اقرب الى الله منها فیقول لها: ((من الذى کان بک فى الحیاة الدنیا و یدمن قراءتک ؟)) فتقول : ((یا رب فلان و فلان )) فتبیض وجوههم فیقول لهم : ((شفعوا فیمن احببتم فیشفعون حتى لا یبقى لهم غایة ولا احد یشفعون له )) فیقول لهم : ((ادخلوا الجنة و اسکنوا فیها حیث شئتم 
از ابى بصیر روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: قرائت سوره ((الرحمن )) را در نماز ترک مکنید؛ چون این سوره در دل منافقان قرار نگیرد و روز قیامت خداوند آن را با صورتى چون صورت آدمى به بهترین شکل و خوشبوترین رایحه بیاورد تا در نزدیکترین پایگاه - که هیچ کس را آن قرب و نزدیکى نسبت به خداوند نباشد - بایستد، آنگاه بدو خطاب کند:((کیانند آنان که تو راقرائت کردند در نماز ومداومت به تلاوت تو داشتند؟)) پس مى گوید: ((فلان ، فلان )) (و نام آنها را مى برد) سپس چهره آنان سفید و روشن گردد و به ایشان گوید: ((هر که را خواهید شفاعت کنید)) و آنان تا آنجا که بتوانند شفاعت کنند و کسى باقى نماند. پس از آن خداوند مى فرماید: ((داخل بهشت شوید و هر کجاى آن که خواهید منزل گزینید)) (ثواب الاعمال ،ص 262).

 1740 - سوره هاى حدید و مجادله
عن الحسین بن ابى العلاء عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال : من قراء سورة الحدید و المجادلة فى صلاة فریضة ادمنها لم یعذبه الله حتى یموت ابدا و لایرى فى نفسه و لافى اهله سوء ابدا ولا خصاصة فى بدنه 
از حسین بن ابى العلاء روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس در نماز واجبش مداومت کند به خواندن سوره ((حدید)) و ((مجادله )) خداوند وى را در مدت عمر هرگز عذا نکند، و در جان و خاندانش هرگز بدى نبیند، و نه خللى در بدنش . (ثواب الاعمال ،ص 264).

 1741 - سوره ممتحنه
عن ابى حمزة الثمالى ، عن على بن الحسین - علیه السلام - قال :
من قراء سورة الممتحنة فى فرائضه و نوافله امتحن الله قلبه للاءیمان و نور له ، بصره و لایصیبه فقر ابدا ولاجنون فى بدنه ولافى ولده 
از ابوحمزه ثمالى روایت شده که امام سجاد (ع ) فرمود: هرکس در نمازهاى واجب نافله ، خود سوره ((ممتحنه )) را قرائت کند، خداوند قلب و را به ایمان آزموده و دیده اش را نورانى کرده و فقر و دیوانگى به او و فرزندش راه نیابد. (ثواب الاعمال ،ص 265).

 1742 - سوره صف 
عن ابى بصیر، عن ابى جعفر - علیه السلام - قال :
من قراء سورة الصف و ادمن قراءتها فى فرائضها و نوافله صفه الله مع ملائکته و انبیائه و انبیائه المرسلین ان شاء الله 
از ابوبصیر روایت شده است که امام باقر (ع ) فرمود: هرکس سوره ((صف )) را تلاوت کند و در نمازهاى واجب و نافله خود به قرائت آن مداومت نماید خداوند او را در صف فرشتگان و پیامبران مرسل خود آورد، ان شاء الله . (ثواب الاعمال ،ص 266).

 1743 - سوره هاى جمعه اعلى و منافقین در نماز جمعه
عن منصور بن حازم ، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من الواجب على کل مؤ من اذا کان لنا شیعة ان یقراء فى لیلة الجمعة بالجمعة و سبح اسم ربک الاعلى و فى صلاة الظهر بالجمعة و فى المنافقین فاذا فعل ذلک فکانما یعمل بعمل رسول الله -صلى الله علیه وآله - و کان جزاؤ ه و ثوابه على الله الجنة 
از منصور بن حازم روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: از جمله واجبات بر هر فرد مؤ من که از پیروان ما باشد، آن است که در شب جمعه (در نماز)سوره جمعه را (در رکعت اول ) و سوره اعلى را (در رکعت دوم ) بخواند، و درظهر روز جمعه (در رکعت اول ) سوره جمعه (و در رکعت دوم ) سوره منافقین را قرائت کند، پس چون چنین کند، گویى عملى مانند عمل رسول خدا(ص ) انجام داده است و ثواب و پاداشش برخداوند بهشت خواهد بود. (ثواب الاعمال ،ص 266).

 1745 - سوره هاى طلاق و تحریم
عن الحسین بن ابى العلاء عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء سورة الطلاق و التحریم فى فریضة اعاذه الله من ان یکون یوم القیامة ممن یخاف او یحزن ، و عوفى من النار، و ادخله الله الجنة بتلاوته ایاهما و محافظته علیهما لاءنهما للنبى -صلى الله علیه وآله -؛از حسین بن ابى العلاء روایت شده که امام صادق (ع ) فرمود: هرکه سوره طلاق و تحریم را در نمازهاى واجب خود بخواند، خدا او را در پناه خود گیرد از این که در روز قیامت از کسانى باشد که بترسد یا محزون شود و از آتش دوزخ معاف و از گزندش ایمن باشد و خداوند براى خواندن او این دو سوره را و محافظتش از آنها او را به بهشت برد؛ زیرا این دو سوره متعلق به پیغمبر(ص ) است .(ثواب الاعمال ،ص 267).

 1746 - سوره تغابن
عن ابى بصیر، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء سورد التغابن فى فریضته کانت شفیعة له یوم القیامة و شاهد عدل عند من یجیز شهادتها ثم لاتفارقه حتى تدخله الجنة 
از ابوبصیر روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هر کس سوره تغابن را در نماز واجبش قرائت کند، آن سوره روز قیامت شفیع او خواهد بود و خود شاهد عادلى است نزد آن کس که شهادتش را نافذ داند، و از وى جدا نگردد تا وارد بهشتش سازد. (ثواب الاعمال ،ص 267).

 1747 - سوره ملک 
عن ابى بصیر، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من اقراء ((تبارک الذى بیده الملک )) فى المکتوبة قبل ان ینام لم یزل فى امان الله حتى یصبح و فى امانه یوم القیامة حتى یدخل الجنة 
از ابوبصیر روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس سوره ((تبارک الذى بیده الملک )) را در نماز واجب خود قبل از آنکه بخوابد (یعنى نماز عشاء) بخواند، همواره در امان خدا باشد تا صبح کند، و در قیامت نیز در امان خداست تا به بهشت رود. (ثواب الاعمال ،ص 268).

 1748 - سوره ن والقلم
عن على بن میمون الصائغ قال : قال ابوعبدالله - علیه السلام
من قراء سورة : ن و القلم فى فریضة او نافلة امنه الله - عزوجل - من ان یصیبة فقر ابدا و اعاذه الله اذمات من ضمة القبر
از على بن میمون روایت شد است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس سوره ((ن والقلم )) را در نمازهاى واجب و نافله هاى خود قرائت کند، خداوند بزرگ ، همواره او را از این که دچار تنگدستى و نادارى شود حفظ فرماید، و چون از دنیا رود از عذاب قبر وفشارش او راپناه دهد. (ثواب الاعمال ،ص 268).

 1749 - سوره حاقه
عن جابر، عن ابى جعفر - علیه السلام - قال :
اکثر و اقرءة سورة الحاقة فان قراءتها فى الفرائض والنوافل من الایمان بالله و رسوله لاءنها انماانزلت فى امیرالمؤ منین - علیه السلام - و معاویة و لم یسب قاریها دینه حتى یلقى الله - عزوجل - 
از جابر جعفى روایت شده که امام باقر (ع ) فرمود: سوره ((الحاقه )) را بسیار قرائت کنید؛ زیرا قرائت آن در نمازهاى واجب و مستحب از آثار و علایم ایمان به خدا و رسول است زیرا این سوره درباره على (ع ) و دشمنش معاویه فرود آمده است و قارى آن تا روزى که جزاى خداوند را دیدار کند، بى دین نگردد. (ثواب الاعمال ،ص 269).

 1750 - سوره نوح
عن الحسین بن هاشم ، عن ابیه عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من کان یومن بالله و یقراء کتابه لایدع قراءة سورة ((انا ارسلنا نوحا الى قومه )) فاءى عبد قراءها محتسبا صابرا فى فریضة او نافلة اسکنه الله تعالى مساکن الابرار و اعطاه ثلاث جنان مع جنته کرامة من الله و زوجه مائتى حوراء و اربعة الاف ثیب ان شاء الله 
از هاشم بن حیان روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس به خداوند ایمان دارد و کتاب او را تلاوت مى کند سوره ((انا ارسلنا نوحا الى قومه )) را ترک نکند، و هر بنده اى که از روى اخلاص و براى حق در یک نماز واجب و یا مستحب آن را بخواند خداوند او را در قیامت در جایگاه بندگان نیک و صالح خود مسکن دهد، و سه باغستان در بهشت به وى کرامت فرماید علاوه بر بهشتى که منزلگاه اوست ، و نیز دویست حورى بکر و چهارهزار حوریه شوهر دیده به همسرى به وى دهد، ان شاء الله (ثواب الاعمال ،ص 270)

 1751 - سوره دهر
قال الصادق - علیه السلام
انا ضامن لکل من کان من شیعتنا اذا قراء فى صلاة الغداة نم یوم الخمیس هل اتى عل الانسان ثم مات من یومه او لیلة ان یدخل الجنة امنا بغیر حساب على ما فیه من ذنوب و عیوب ، و لم ینشر الله له دیوان الحساب یوم القیامة ، ولایساءل مسئلة القبر، و ان عاش کان محفوظا مستورا مصروفا عنه افات الدنیا کلها، و لم یتعرض له شى ء من هوام الارض الى الخمیس الثانى انشاء الله 
هرکس از شیعیان ماکه در نماز ظهر روز پنج شنبه ، سوره ((هل اتى على الانسان )) را بخواند و درهمان روز یا شبش بمیرد، من ضامنم که بدون حساب و ایمن وارد بهشت شود، با این که گناهان و عیوبى داشته باشد و خداوند کتاب حسابش را در قیامت منتشر نمى کند و سؤ ال قبر از او نمى شود و اگر زنده بماند، از همه آفتهاى دنیا محفوظ و مصون ماند و حیوانى از درنده هاى زمین تا پنج شنبه بعد متعرض او نمى گردد ان شاء الله (بحارالانوار، ج 85،ص 66).

 1752 - سوره مزمل در نماز عشاء
عن منصور بن حازم عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء سورة المزمل فى العشاء الاخرة او فى آخر اللیل کان له اللیل و النهار شاهدین مع سورة المزمل و احیاه الله حیاة طیبة و اماته میتة طیبة 
از منصور بن حازم روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هر کس در نماز عشاى خود، یا درآخر شب سوره((مزمل را تلاوت نماید، شب و روز همراه با معیت سوره ((مزمل )) براى وى شهادت دهند، و خداوند او را زنده بدارد به زندگى شایسته و پاک ، و بمیراند، به مردن پاک و طیب . (ثواب الاعمال ،ص 271).

 1735 - سوره مدثر
عن محمد بن مسلم عن ابى جعفر محمد الباقر - علیه السلام - قال :
من قراء فى الفریضة سورة المدثر کان حقا على الله - عزوجل - ان یجعله مع محمد -صلى الله علیه وآله - فى درجته و لاتدر تدرکه فى الحیاة الدنیا شقاء ابدا ان شاءالله 
از محمد بن مسلم روایت شده است که امام باقر (ع ) فرمود: هرکس در نماز واجبش سوره ((مدثر)) را قرائت کند، بر خداوند حق است که او را همجوار پیغمبر(ص ) فرماید در همان درجه اى که اوست ، و در زندگى این دنیایش هرگز بدبختى وشقاوت بدو راه نیابد، ان شاء الله (ثواب الاعمال ،ص 271).

 1745 - سوره هاى انفطار و انشقاق
عن الحسین بن ابى العلاء قال : سمعت اباعبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء هاتین السورتین جعلهما نصب عینیه فى صلاة الفریضة و النافلة ((اذا السماء انفطرت )) و ((اذا السماء انشقت ))لم یحجبه الله من حاجته و لم یحجزه من الله حاجز، و لم یزل ینظر (الى الله و ینظر) الله الیه حتى یفرغ من حساب الناس 
از حسین بن ابى العلاء روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس دو سوره ((اذا السماء انفطرت )) و ((اذا السماء انشقت )) را تلاوت کند و این دو را در نمازهاى واجب و مستحب نصب عین خود قرار دهد، خداوند او را از خواسته اش محجوب نکند و هیچ چیز بین او و خداوند مانع نشود و پیوسته به کرامات خداوند بنگرد و خداى متعال بدو نظر رحمت افکند تا هنگامى که از حساب مردمان فارغ شود.(ثواب الاعمال ،ص 274).

 1755 - سوره مطففین
عن صفوان الجمال ، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء فى الفریضة ((ویل للمصفین )) اعطاه الله الامن یوم القیامة من النار و لم تره ولاتراها و لم یمر على جسر ولایحاسب یوم القیامة 
از صفان جمال روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس که در نماز واجب خود سوره ((ویل للمصففین ))راقرائت کند، خداوند در قیامت برات ایمنى از آتش را بدو کرامت فرماید، به قسمتى که نه آتش او را ببیند و نه وى آتش را، و از پلى که روى جهنم است عبور نکند، و حسابش را نکشند. (ثواب الاعمال ،ص 274).

 1756 - سوره بروج
عن یونس بن ظبیان ، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء ((والسماء ذات البروج )) فى فرائضه - فانها سورة النبیین - کان محشره و موقفه مع النبیین و المرسلین و الصالحین 
از یونس بن ظبیان روایت شده که مام صادق (ع ) فرمود: هرکس سوره ((والسماء ذات البروج )) را در نمازهاى واجب خویش تلاوت نماید، بدین جهت که این سوره پیغمبران است - در محشر و موقف حساب ، با انبیا و فرستادگان و شایستگان خواهد بود (ثواب الاعمال ،ص 274).

 1757 - سوره طارق
عن المعلى بن خنیس ، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من کانت قراءته فى فرائضه بالسماء و الطارق کانت له عندالله یوم القیامة جاه و منزلة و کان من رفقاء النبیین و اصحابهم فى الجنة 
از معلى بن خنیس روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس که قرائتش در نمازهاى واجب سوره ((والسماء و الطارق )) باشد، نزد خداوند روز قیامت داراى مقام و منزلتى است ، ودر بهشت از همدمان پیمبران (ع ) و یاران آنها خواهد بود. (ثواب الاعمال ،ص 527).

 1758 - سوره اعلى
عن ابى بصیر، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء ((سبح اسم ربک الاعلى )) فى فریضة او نافلة قیل له یوم القیامة ادخل الجنة من اى ابواب الجنة شئت ان شاءالله 

از ابوبصیر روایت شده که امام صادق - علیه السلام - فرمود: هرکس در نماز واجب یا مستحب خود سوره ((سبح اسم ربک الاعلى )) را تلاوت کند، روز قیامت به او گفته مى شود: از هر درى از درهاى بهشت که خواهى داخل شو، به یارى خداوند. (ثواب الاعمال ،ص 275).

 1759 - سوره غاشیه
عن ابى بصیر عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من ادنم قراءة ((هل اتاک حدیث الغاشیة )) فى فریضة او نافلة عشاه الله برحمته فى الدنیا و الاخرة ، و اتاه الامن یوم القیامة من عذاب النار 
از ابوبصیر روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس به خواندن سوره ((هل اتاک حدیث الغاشیة )) در یکى از نمازهاى پنجگانه یا نافله هاى خود مداومت کند، خداوند در دو سرا او را به رحمت خود سراپا بپوشاند و روز قیامت برات آزادى از آتش دوزخ و عذاب به وى کرامت فرماید. (ثواب الاعمال ،ص 276).

 1760 - سوره فجر
عن داود بن فرقد، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
اقرؤ وا سورة الفجر فى فرائضکم و نوافلکم فانها سورة الحسین بن على - علیه السلام - من قراءها کان مع الحسین - علیه السلام - یوم القیمة فى درجته من الجنة ، ان الله - عزوجل - عزیز حکیم 
از داود بن فرقد روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخوانید، زیرا این سوره متعلق به حسین على (ع ) است هر کس آن را قرائت کند، در قیامت با حسین (ع ) و در جوار وى و همان درجه اى از بهشت که او منزل گزیده ، باشد و خداوند عزیز حکیم است . (ثواب الاعمال ،ص 276).

 1761 - سوره بلد
عن ابى بصیر عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من کان قراءته فى فریضته ((لااقسم بهذا البلد)) کان فى الدنیا معروفا انه کان من الصالحین ، و کان فى الاخرة معروفا له من الله مکانا و کان یوم القیامة من رفقاء النبیین و الشهداء والصالحین 
از ابوبصیر روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس قرائتش در نمازهاى پنجگانه سوره ((لااقسم بهذا البلد))باشد، در این جهان از شایستگان معروف شود و در جهان دیگر از کسانى باشد که معروف است نزد خدا مکانتى دارند ودر آنجا از همدمان و همنشینان پیغمبران و شهیدان و شایستگان خواهد بود. (ثواب الاعمال ،ص 277).

 1762 - سوره تین
عن شعیب العقر قوفى ، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء ((والتین )) فى فرائضه و نوافله اعطى من الجنة حیث یرضى 
از شعیب عقرقونى روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس در نمازهاى واجب یا نافله اش سوره ((والتین)) را بخواند، هرکجا از بهشت را که بپسند بدو خواهند داد. (ثواب الاعمال ،ص 278).

 1763 - سوره قدر عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء ((انا انزلناه )) فى فریضة من فرائض الله نادى مناد: یاعبدالله غفر الله لک ما مصى فاستاءنف العمل 
از حسین بن ابى العلاء روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس در یکى از نمازهاى واجب سوره ((اناانزلناه)) را قرائت کند، منادى حق ندا در دهد: ((اى بنده خدا! خداوند گناهان پیشین تو را بیامرزید، عمل از سرگیر)). (ثواب الاعمال ،ص 279).

 1764 - سوره قدر و استجابت دعا
عن ابى جعفر الجواد - علیه السلام - قال :
من قراء سورة القدر فى صلاة رفعت فى علیین مقبولة مضاعفة و من قراءها ثم دعا رفع دعاؤ ه الى اللوح ، المحفوظ مستجابا 
کسى که سوره ((قدر)) را در نمازى بخواند، آن نماز، مقبول و با پاداشى چند برابر به بالا برده مى شود و کسى که آن را بخواند و سپس دعا کند، دعایش در حالى که مستجاب است به لوح محفوظ برده مى شود. (بحارالانوار، ج 85،ص 66)

 1765 - سوره زلزلة
عن على بن معبد، عن ابیه ، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
لاتملوا من قراءة ((اذا زلزلت الارض )) فان من کانت قراءته فى نوافله لم یصبه الله - عزوجل - بزلزلة ابدا، و لم یمت بها، ولابصاعقة ، ولا بافة من افات الدنیا، فاذا مات امر به الى الجنة فیقول الله : عبدى ! ابحتک جنتى فاسکن منها حیث شئت و هویت ، لاممنوعا و لامدفوعا 
از معبد بغدادى روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: از قرائت سوره ((اذا زلزلت الارض )) خسته نشوید؛ زیرا هرکه قرائتش درنافله این سوره باشد خداوند هرگز وى را با زلزله و صاعقه و آفات و آسیبهاى دنیایى هلاک نسازد و چون از دنیا برود، فرمان رفتن به بهشت یابد. (آنگاه خداوند بزرگ فرماید: ((اى بنده من ! بهشتم را بر تو مباح ساختم ، هرکجا از آن که خواهى منزل گزین ، بدون آن که کسى منع یا دورت کند)). (ثواب الاعمال ،ص 280).

 1766 - سوره تکاثر
عن شعیب عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء سورة الهیکم التکاثر فى فریضة کتب الله له ثواب و اجر مائة شهید، و من قرءها فى نافلة کتب الله له ثواب خمسین شهیدا و صلى معه فى فریضة اربعون صفا من الملائکة ان شاءالله 
از شعیب روایت شده است که امام صادق - علیه السلام - فرمود: هرکس سوره ((الهیکم التکاثر)) را در نماز واجب خود بخواند، خداوند براى او ثواب و مزد یکصد شهید ثبت فرماید و هرکس در نماز نافله آن را بخواند، ثواب پنجاه شهید براى بنویسد، و بعلاوه ، با وى در نماز واجبش چهل صف از فرشتگان همراه باشند. (ثواب الاعمال ،ص 281).

 1767 - سوره مصر
عن الحسین بن ابى العلاء، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء ((و العصر)) فى نوافله بعثه الله یوم القیامة مشرقا وجهه ، ضاحکا سنة قریرا عینه حتى یدخل الجنة 

از حسین بن ابى العلاء روایت شده است که حضرت صادق (ع ) فرمود: هرکس سوره ((والعصر)) را در نافله هاى خود قرائت کند، خداوند روز قیامت او را با چهره اى تابناک و لبى خندان و چشمى روشن از گور برانگیزد، تا با این حال وارد بهشت گردد. (ثواب الاعمال ،ص 282).

 1768 - سوره فیل
عن ابى بصیر عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء فى فرائضه ((الم ترکیف فعل ربک باءصحاب الفیل )) شهد له یوم القیامة کل سهل و حبل و مدر باءنه کان من المصلین ، و ینادى له یوم القیامة مناد: ((صدقتم على عبدى قبلت شهادتکم له وعلیه ، ادخلوه الجنة و لاتحاسبوا فانه ممن احبه و احب عمله 
از ابوبصیر روایت شده که امام صادق - علیه السلام - فرمود: هرکس در نمازهاى واجب خود سوره ((الم ترکیف فعل ربک باءصحاب الفیل )) را بخواند، شهادت بدهد در قیامت به نفع وى هر دشت و کوه و ریگزارى به اینکه وى از نمازگزان است ، و منادى حق ندا دهد، که : ((راست گفتید درباره بنده من ، شهادتتان در حق او پذیرفته گشت او را داخل بهشت گردانید و از او حساب نکشید، زیرا از کسانى است که من او وعملش را دوست میدارم )). (ثواب الاعمال ، ص 283).

 1770 - سوره ماعون
عن عمروبن حارث عن ابى جعفر - علیه السلام - قال :
من قراء سورة ((ارایت الذى یکذب بالدین )) فى فرائضه و نوافله کان فیمن قبل الله - عزوجل - صلاته و صیامه و لم یحاسبه بما کان منه فى الحیاة الدنیا 
از عمروبن حارث روایت شده است که امام باقر (ع ) فرمود: هرکس سوره ((ارایت الذى یکذب بالدین )) را در نمازهاى واجب و نافله هاى خود قرائت کند، از کسانى باشد که خداوند نماز و روزه اش را قبول فرموده و حساب آنچه را(از گناهان ) که در دنیا از وى سرزده ، نخواهد کشید. (ثواب الاعمال ، ص 284).

 1771 - سوره هاى کافرون و توحید
عن الحسین ابى العلاء عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء ((قل یا ایها الکافرون )) و ((قل هوالله احد)) فى فریضه من الفرائض غفر الله له و لوالدیه و ما ولدا وان کان شقیا محى من دیوان الاشقیاء و اثبت فى دیوان السعداء و احیاه الله سعیدا، و اماته شهیدا و بعثه شهیدا 
از حسین بن ابى العلاء روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس سوره ((قل یا ایهاالکافرون )) و ((قل هوالله احد)) را در یک نماز واجب خود بخواند، خداوند او و پدر و مادرش را و اولاد آن دو همه را بیامرزد، و چنانچه از اشقیا باشد، نام او را از دیوان آنها محو کند، و در دیوان سعدا ثبت فرماید، و او را در این جهان سعادتمند بدارد، و شهید بمیراند، و شید محشور فرماید. (ثواب الاعمال ، ص 285).

 1772 - سوره کوثر
عن ابى بصیر عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من کان قراءته ((انا اعطیناک الکوثر)) فى فرائضه و نوافله سقاه الله من الکوثر یوم القیامة و کان محدثه عندرسول الله -صلى الله علیه وآله - فى اصل طوبى 
از ابوبصیر روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس در نمازهاى واجب و مستحب خود سوره ((انا اعطیناک الکوثر)) را قرائت نماید، خداوند او را در قیامت از حوض ‍ کوثر سیراب فرماید، و محفلش با رسول خدا (ص ) زیر شجره طوبى باشد. (ثواب الاعمال ، ص 285).

 1773 - سوره ناصر
عن کرام الخثعمى عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من قراء ((اذا جاء نصرالله و الفتح )) فى نافلة او فریضة نصره الله على جمیع اعدائه و جاء یوم القیامة و معه کتابه ینطق قد اخرجه الله من جوف قبره فیه امان من جسر جهنم و من النار و من زفیر جهنم فلا یمر على شى ء یوم القیامة الابشره و اخبره بکل خیر حتى یدخل الجنة و یفتح له فى الدنیا من اسباب الخیر ما لم یتمن و لم یخطر على قلبه 
از کرام خثعمى روایت شده است که امام صادق - علیه السلام - فرمود: هرکس سوره ((اذا جاء نصر الله و الفتح )) را در نمازهاى مستحب یا واجب خود بخواند، خداوند وى را علیه همه دشمنانش یارى فرماید، و روز قیامت با نامه اى گویا که خداوند از قبر او بیرون آورده باشد به محشر آید، و آن امان نامه اى است براى عبور از پل دوزخ و از آتش و خروش ‍ آن ، و در آن روز بر هیچ چیز نگذرد، جز اینکه وى را به هر خیر و نیکى مژده دهد تا اینکه داخل بهشت شود و در این جهان درهاى خیر به روى او بازگردد، آن قدر که هرگز آرزو نداشته و بر قلبش نکرده باشد. (ثواب الاعمال ، ص 286).

 1774 - سوره توحید در همه نمازها
عن منصور بن حازم عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من مضى به یوم واحد فصلى فیه خمس صلوات و لم یقراء فیها ب‍ ((قل هوالله احد)) قیل له : یا عبدالله لست من الصلین 
از منصور بن حازم روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس روزى بر او بگذرد و پنج نوبت نمازبگزراد و سوره((قل هوالله احد)) را در آنهاقرائت نکند، بدو خطاب شود: ((اى بنده خدا! تو از نمازگزارن نیستى )). (ثواب الاعمال ، ص 287).

 1775 - سوره توحید بعد ازنماز
عن ابى بکر الحضرمى عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من کان یؤ من بالله و الیوم الاخر فلا یدع ان یقراء فى دبر الفریضة ب‍ ((قل هوالله الحد)) فانه من قراءها جمع الله له خیر الدنیا و الاخرة ، و غفر الله له ولوالدیه و ماولدا 
از ابوبکر حضرمى روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس به خداوند و روز جزا ایمان دارد، خواندن ((قل هوالله احد)) را بعد از نمازهاى واجب خود ترک نکند ؛ زیرا هکه بعد از نماز آن را تلاوت کند، خداوند خیر دنیا و آخرت رابراى او فراهم آورد و او و پدر ومادرش و فرزندان پدر و مادرش همه را بیامرزد.(ثواب الاعمال ، ص ‍ 287).

 1776 - سوره توحید ورفع گرفتارى
عن هارون بن خارجة عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من اصابه مرض او شدة و لم یقراء فى مرضه او شدته ب‍ ((قل هوالله احد)) ثم مات فى مرضه او فى تلک الشدة التى نزلت به فهو من اهل النار)) 
و از هارون بن خارجه روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس را مرضى یا گرفتارى پیش آید و براى رفع آن((قل هوالله احد)) را نخواند و در آن حادثه بمیرد، اهل آش ‍ است . (ثواب الاعمال ، ص 287).

 1777 - تاءثیر ترک سوره توحید
عن اسحاق بن عمار، عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من مضت له جمعة و لم یقراء فیها ب‍ ((قل هوالله احد)) ثم مات ، مات على دین ابى لهب 
از اسحاق بن عمار روایت شده است که امام صادق (ع ) فرمود: هرکس هفته اى بر او بگذرد و سوره ((قل هوالله احد))را (دانسته ) در آن (نماز) نخواندو بمیرد، بر دین ابوبلهب مرده است . (ثواب الاعمال ، ص 287).

 1778 - سوره توحید و آمرزش گناهان
عن امیرالمؤ منین ، - علیه السلام - قال : قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -:
من قراء ((قل هوالله احد)) ماءئة مرة حین یاءخذ مضجعه غفرالله له ذنوب خمسین سنة 
از على (ع ) روایت شده است که رسول خدا (ص ) فرمود: هرکس هنگام خواب صد بار سوره ((قل هوالله احد)) را بخواند، گناه پنجاه سال او آمرزیده شود. (ثواب الاعمال ، ص ‍ 288).

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.